Årsberetning

Virksomhetens art og tilholdssted

Hermes AS sin hovedvirksomhet er å drive trålfiske etter hvitfisk og reker. I mai 2023 anskaffet selskapet en hvitfisk/reketråler som opprinnelig ble levert fra Cemre Shipyard i Tyrkia i desember 2020. Dette er en ny og moderne tråler som ble bygget under konseptet «smartere, grønnere og sikrere», med vekt på lavt energibruk og reduserte utslipp. Båten er utstyrt med moderne teknologi i alle ledd og har høy frysekapasitet.

M/Tr «Hermes», som allerede var i rederiets eie, endret navn til «Hera», og den nye tråleren fikk navnet «Hermes». Grunnkonsesjoner og øvrige rettigheter for fiske etter hvitfisk og reker ble flyttet over på den nye båten. Fartøyet er fra 1. januar 2024 fullstrukturert med en kvotefaktor på 4,0 på torsk og hyse. «Hera» har konsesjon for å drive rekefiske.

Virksomheten har i 2023 hovedsakelig vært konsentrert om å eie og drifte fartøyene, og deltakelse i det fiskeriet som rederiet har konsesjon for å drive. På «Hermes» har det vært helårlig drift, mens «Hera» har vært drift deler av året. Utover fiske på tildelte kvoter, har «Hermes» vært en del av Havforskningsinstituttets  referanseflåte, som blant annet innebærer biologisk prøvetaking av fangsten.

Hermes er et tradisjonsrikt rederi som driver moderne fiske med fokus på kvalitet, sikkerhet og miljø. Selskapets målsetning er å være en åpen og synlig organisasjon, med ambisjon om å følge råvaren hele veien fra den tas opp fra havet til den er forbrukeren i hende.

Selskapet har  forretningsadresse i Loppa kommune mens virksomheten drives om bord i fartøyene. Administrasjonen har kontorsted i Kystens Hus i Tromsø kommune.

Konsern

Hermes AS inngår i konsernet Hermes Holding AS, med dette som morselskap. Hermes II AS er søsterselskap. Konsernregnskapet utarbeides av morselskapet og fås utlevert ved henvendelse til selskapet.

Styret

I datterselskapene i konsernet er det etablert enestyrer med instruks fra konsernstyret i Hermes Holding AS. Daglig leder i morselskapet Hermes Holding AS er valgt som styrets leder i begge datterselskapene.

Redegjørelse for årsregnskapet

Årsregnskapet for 2023 viser et negativt resultat før skatt på kr 13 838 365 mot et positivt resultat før skatt på kr 51 661 171 i 2022. Det er en vesentlig nedgang i resultatet som i hovedsak skyldes økte drifts- og finanskostnader.

Inntekter fra salg av fisk gikk samlet sett opp med kr 9 909 636. Dersom man hensyntar at det har vært drift av to fartøy i deler av året er det i praksis en organisk nedgang på 8,8 % fra 2022. Årsaken til dette har sammenheng med fangstvolum og oppnådde fiskepriser. De største endringene knyttet opp mot driftskostnader er i hovedsak relatert til økte avskrivningskostnader og økte kostnader til vedlikehold.

«Hera» har kun vært i drift i deler av året. I oktober oppsto det havari på en maskinkomponent i forbindelse med et verkstedopphold. Medio desember ble båten lagt i opplag i påvente av alternativ drift.

Fangstvolum

Fangstvolumet i 2023 var 8 713 tonn produktvekt, mot 6 951 tonn i 2022. Økningen skyldes i all hovedsak drift av to fartøy deler av året, mot ett i 2022.

Fangstvolumet gikk ned på de mest verdifulle artene. Det var nedgang i priser på arter med store volum, mens det for arter med prisoppgang var et lavere oppfisket kvantum.

Prisutvikling

Veid snittpris for alle leverte arter gikk ned med kr 5,46 fra kr 33,78 i 2022 til kr 28,32 i 2023, en nedgang på 16,5 %. Artene med størst nedgang er hyse med kr 6,06 (20,18 %), sei med kr 4,05 (16,93 %) og reke med kr 2,27 (10,47 %). Uer hadde derimot en prisoppgang på kr 8,15 (66,21 %), men mye av økningen skyldes at en større del av volumet ble japankuttet i 2023 sammenlignet med 2022. Ellers hadde blåkveite en oppgang på kr 3,15 (6,17 %) mens torsken fikk en liten nedgang på kr 0,68 (1,38 %).

Fangstvolum produktvekt i tonn 2023 mot 2022

Volum 2023 2022
Torsk 2 309 743 2 796 525
Hyse 1 175 932 1 015 302
Sei 2 128 406 1 886 271
Reker  2 161 675 229 151
Blåkveite 56 040 76 636
Uer 134 127 150 199
Snabeluer 651 602 715 066
Annen fisk 95 024 81 747
Totalt volum 8 712 549 6 950 897

Veide snittpriser 2023 mot 2022

Volum 2023 2022
Torsk 48,64 49,32
Hyse 23,97 30,03
Sei 19,87 23,92
Reker 19,41 21,68
Blåkveite 56,52 51,08
Uer 18,86 10,14
Snabeluer 20,79 12,77
Annen fisk 29,02 21,04
Snittpris all fangst 28,32 33,78

Kunder

Selskapets tre største kunder representerte til sammen 67 % av fangstverdien og 69 % av fangstvolumet i 2023. Dette er noe høyere enn fjoråret (hhv. 64 % av fangstverdi og 63 % av fangstvolum i 2022), men lavere enn årene før.

Fiskesalgslagene har endret regelverket for omsetning av fryst hel fisk. Endringene har kommet etter at man observerte at en fallende andel av fisken ble solgt på auksjon. Fra 1. januar 2022 ble det derfor innført delvis auksjonsplikt på 50 % av landingene på hel fryst torsk og sei.

Scanfish Norway AS har vært selskapets største og viktigste kunde gjennom mange år gjennom sine kjøp av torsk og hyse. De fungerer også som innkjøper for sluttkunden Espersen A/S i Danmark, som er Europas største hvitfiskprodusent. Samarbeidet med disse to aktørene startet i 2008, og har vært drivende for utviklingen av Hermes AS og vårt fokus på bærekraftig fiske.

Selskapet har eksporttillatelse, men den ble ikke benyttet i 2023.

I 2023 har selskapet hatt kontrakt med Fiskeridirektoratets sjøtjeneste, og gjennomført både reketokt og torsketokt. Inntekter relatert til dette inngår i andre driftsinntekter.

Driftskostnader

De totale driftskostnadene økte med kr 37 824 421 fra 2022 til 2023. Dette skyldes hovedsakelig drift av to fartøy. I tråd med nasjonal og global utvikling gjør en generell økning i kostnadene seg sterkt gjeldende i selskapets kostnadsbilde.

Lott og lønnskostnader ble kr 6 711 181 lavere enn i 2022. Årsaken er at konserninterne lønnskostnader som gjelder andel av administrasjonen var bokført som lott- og lønnskostnader i 2022, mens det fra 2023 føres som annen driftskostnad intern.

Bunkerskostnadene utgjør en stor del av selskapets driftskostnader, og sammen med CO2– og NOX– avgiften utgjorde den kr 54 581 189 i 2023, sammenlignet med kr 44 844 339 i 2022.

Det er fisket mye reker i 2023 sammenlignet med året før, og det er et spesielt bunkerskrevende fiskeri. Bunkersprisen på verdensmarkedet gikk noe ned i 2023 mot 2022. Den totale gjennomsnittprisen på innkjøpt  bunkers per liter gikk ned fra kr 8,962 i 2022 til kr 7,857 i 2023. Det er beregnet et bunkersforbruk per kilo fisk på 0,67 liter i 2023 mot 0,59 liter i 2022.

Selskapet har balanseført periodisk vedlikehold og klassing i 2023. Kostnadene knyttet til tidligere utført periodisk vedlikehold og klassing, er periodisert over tre og fem år. Dette gjøres for å gi et mer rettvisende bilde av vedlikeholdskostnadene per år.

Kostnader 2023 mot 2022

Kostnader, utdrag 2023 2022
Fellesutgifter 18 327 309 14 824 581
Lott og lønnskostnader 70 599 437 77 310 618
Bunkers 54 581 189 44 844 339
Vedlikehold 15 827 524 7 813 300
Sum utdrag 159 335 459 144 792 838

Resultat

Resultatregnskapet for 2023 viser et driftsresultat på kr 27 374 340, og et negativt resultat før skattekostnad på kr 13 838 365.

Med en positiv skattekostnad på ordinært resultat på kr 2 962 310, gir det et negativt årsresultat på kr 10 876 055.

Nøkkeltall fra regnskapet 2023 mot 2022

Nøkkeltall 2023 2021
Driftsinntekter 246 449 213 241 806 858
Driftsresultat 27 374 340 60 556 406
Finansresultat -41 212 705 -8 895 235
Ord.res. før skattekostnad -13 838 365 51 661 171
Skattekostnad -2 962 310 11 574 304
Årsresultat -10 876 055 40 086 867

Disponering av overskudd

Årets negative årsresultat på kr 10 876 055 foreslås dekket av annen egenkapital.

Egenkapital

Ved årsskiftet var den bokførte egenkapitalen kr 68 450 555. Utover det som framkommer i regnskapet, har selskapet betydelige merverdier i kvoter og fartøy. Styret vurderer egenkapitalen som forsvarlig.

Rettvisende oversikt

Etter styrets mening, gir det fremlagte årsregnskapet et rettvisende bilde av foretakets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat.

Fremtidig utvikling

Fartøyet «Hermes» er fra 1. januar 2024 fullstrukturert med en kvotefaktor på 4,0 på torsk og hyse i tillegg til øvrige rettigheter. «Hera» har konsesjon for å drive rekefiske.

For 2024 vil det være kvotenedgang for flere sentrale arter grunnet forhold i de ulike bestandene, og totalkvoten for nordøst-arktisk torsk for 2024 er nå på det laveste nivået siden 2009. Det budsjetteres med et positivt driftsresultat for året, men med nedgang i kvotene for hvitfisk er det avgjørende å optimalisere driften med et mest mulig gjennomtenkt driftsopplegg, vurdere alternative fiskerier og se på muligheter for å øke driftsgrunnlaget.

Prisene har så langt i 2024 utviklet seg positivt for de fleste artene. Selskapet har høye finanskostnader etter kjøp av nytt fartøy og strukturkvote. Selskapet budsjetterer med et negativt resultat før skatt for 2024.

Regjeringen har våren 2024 vedtatt ny kvotemelding som vil få betydning for årene fremover.  Den innebærer blant annet en endring i fordelingen av kvotene mellom de ulike fartøygruppene, hvor åpen gruppe skal tas fra toppen av den norske totalkvoten. Selv om det er varslet at havfiskeflåten til dels skal bli kompensert for dette gjennom fordeling av ubenyttet tredjelandskvote, vil omfordelingen medføre lavere kvote og en viss uforutsigbarhet fremover.

Styret og ledelsen gjør nødvendige tiltak for å forbedre resultatet fremover gjennom kostnadsreduksjon, men også ved å gjøre strategiske investeringer som skal bidra til å forbedre driftsgrunnlaget på sikt. Det eldste fartøyet er også lagt ut for salg hos ulike meglere. Et eventuelt salg vil både forbedre resultat og likviditet, samt ta ned gjeldsgraden.

Resultatnivået fremover vil avhenge av om selskapet drifter ett eller to fartøy, og hvilket driftsgrunnlag disse har. Det er iverksatt tiltak for å tilføre «Hermes» ytterligere konsesjoner i 2025. Styret er av den oppfatning at resultatnivået med underskudd slik det er ventet å bli også i 2024 er av forbigående karakter.

Risiko

For selskapet vil det være en risiko for å ikke klare å fiske opp kvotene grunnet driftsavbrudd, samt endrede pris- og markedsforhold – inkludert styrket kronekurs, økende oljepriser og kostnadsnivå. Det forventes at oljeprisen vil ligge på noenlunde samme nivå i 2024, men utviklingen vil fortsatt måtte være gjenstand for overvåkning. Høye bunkerspriser og økte CO2-avgifter vil utgjøre en fremtidig risiko for lønnsomheten på fiskeri etter for eksempel reke og rødfisk som er mer bunkerskrevende enn annet fiskeri.

Ved utgangen av 2023 hadde selskapet et langsiktig lån på kr 940 572 579 fra morselskapet. Belåningen økte i 2023 i forbindelse med kjøp av nytt fartøy og strukturkvote. Det løper økt risiko knyttet til renteutviklingen. For å ta ned noe av risikoen knyttet til fremtidig rentebane, er det inngått flere rentesikringsavtaler basert på morselskapets vedtatte sikringsstrategi.

Likviditet

Likviditetssituasjonen har i perioder vært presset som følge av høye finanskostnader og økt kostnadsnivå. Likviditeten er løpende gjenstand for overvåkning gjennom tett oppfølging og utarbeidelse av likviditetsprognoser. Styret mener at likviditetssituasjonen i selskapet er forsvarlig i forhold til dagens drift og inntjening, men at den fortsatt vil kreve overvåkning. Total likviditetsbeholdning per 31.12.2023 var kr 14 028 395 mot kr 26 125 224 på samme tidspunkt i 2022.

Ved utgangen av beretningsåret er arbeidskapitalen i selskapet negativ med kr 8 422 177 mot kr 21 209 952 ved utgangen av 2022. Dette er normalsituasjonen som dekkes inn med fiske av torsk, hyse og sei med høy verdi første kvartal påfølgende år. Forbedringen fra 2022 skyldes i hovedsak at det for beretningsåret ikke er avsatt noe til utbytte, noe som bidrar til lavere kortsiktig gjeld.

Fortsatt drift

I samsvar med regnskapsloven § 3-3a bekrefter styret og daglig leder at forutsetningen om fortsatt drift er til stede. Til grunn for antagelsen ligger selskapets langsiktige strategiske prognoser for årene fremover.

Forskning og utvikling

Selskapet har bidratt med midler til forskning og utvikling blant annet gjennom avgift til salgslag og prosjektet Dsolve, et forsknings- og utviklingsprosjekt rundt biologisk nedbrytbart materiale til bruk i fiskeredskap som pågår til 2025.

Hermes AS er også en av totalt 44 partnere i det EU-finansierte prosjektet med forkortelsen WATSON (full tittel: “A holistic frameWork with Anticounterfeit and inTelligence-based technologieS that will assist food chain stakehOlders in rapidly identifying and preveNting the spread of fraudulent practices”).

I prosjektet ser man nærmere på hvordan teknologi kan forbedre sikkerhet, redusere svindel og øke åpenheten i matsystemer. Norsk hvitfisk er en av seks verdikjeder som undersøkes i prosjektet som vil pågå i tre år.

Samfunnsansvar

Hermes AS baserer sin virksomhet på å høste av fiskeressurser i havet. Disse naturressursene er gjennom Havressursloven definert som fellesskapets eiendom. Det påhviler derfor selskapet et særlig ansvar knyttet til et bærekraftig fiske med fokus på kvalitet, sikkerhet og miljø.

Samfunnsansvar favner mange områder. Som en del av dette, ønsker Hermes AS å føre verdier tilbake til samfunnet gjennom blant annet å bidra til å skape aktivitet langs kysten. Dette gjøres på flere områder, som økonomiske bidrag og tilstedeværelse på ulike arrangementer som Sjømatfest, Sørøyrocken på Finnmarkskysten, basketlaget Tromsø Storm, idrettsforeningen Skarp, Tromsø internasjonale filmfestival og andre.

Utdanning og rekruttering

I 2023 har Hermes AS hatt to lærlinger om bord til og med oktober. I november ble det ansatt to lærlinger til. I tillegg har elever fra fiskerirelaterte utdanninger vært på utplassering ombord. Selskapet har et nært samarbeid med Opplæringskontoret for Maritime fag–Nord, i Tromsø, om lærlingplasser.

Hermes AS har gjennom flere år hatt et forpliktende samarbeid med Ungt Entreprenørskap. I 2023 har vi bidratt både digitalt og fysisk med foredrag og som jurydeltakere og dommere ved fylkesmessen.

Bærekraft

Økt forsøpling av havene er blitt et omfattende problem verden over. Også i 2023 har «Hermes» vært en del av miljødugnaden «Fishing for Litter», som siden 2016 har sørget for at flere hundre tonn søppel er plukket opp av havet og fraktet til avfallsbehandling på land.

Selskapet har også deltatt i bærekraftsnettverk og satt temaet ytterligere på dagsordenen gjennom mer systematisk arbeid med bærekraft. Arbeidet med å implementere dette som en del av konsernets strategi og forankre dette i hele organisasjonen vil fortsette i 2024 og videre fremover.

Sporbarhet og dokumentasjon

Full sporbarhet fra fiskefelt til marked er helt nødvendig for å dokumentere et bærekraftig fiskeri. På denne måten får man bekreftet at produktet er lovlig fisket, innehar nødvendig mattrygghet fra fangst til spiseklart produkt, og at fangsten stammer fra bærekraftige bestander. Dette er noe som sees nærmere på i WATSON-prosjektet.

Samarbeid med offentlige etater

Fartøyet «Hermes» inngår i Havforskningsinstituttets (HI) referanseflåte. Denne flåten består av utvalgte norske fiskefartøyer. Disse bistår HI med innsamling av fiskeridata ved  å levere inngående informasjon om enkeltfangster og generell fiskeriaktivitet, som HI benytter til bestandsberegninger og kvoteråd. Mannskapet om bord foretar prøvetaking av egen fangst, inkludert all bifangst, i henhold til bestemte prosedyrer som er nøyaktig lik de som benyttes på HI sine egne forskningsfartøy.

Arbeidsmiljø, sikkerhet og helse

Hermes AS har sterkt fokus på arbeidsmiljø, sikkerhet og helse på land og om bord, og  det jobbes kontinuerlig med forebyggende tiltak på dette området. Fast ansatte som også er medlem av norsk folketrygd er inkludert i bedriftens behandlingsforsikring som et tiltak for å sikre rask behandling dersom det skulle oppstå behov for det. Dette øker muligheten for å kunne stå i arbeid uten å bli sykemeldt.

I 2023 har selskapet ikke hatt hendelser som har resultert i sykemelding. Øvrige sykemeldinger har sammenheng med forhold utenfor selskapet.

Selskapet hadde i 2023 sysselsatt totalt 50 årsverk. Gjennomsnittlig sykefravær for de som er ansatt om bord på fartøyene var på 5 %.

Selskapet har implementert ISM (International Safety Management) – en internasjonal norm for sikkerhetsstyring – både om bord i fartøyet og på rederikontoret. Rederiet anser det som vitalt at alle har en felles forståelse for ISM-arbeidet. Dette arbeidet foregår som en løpende prosess med ajourføring og forbedring. I forbindelse med kjøp av nytt fartøy i 2023 ble det implementert et nytt ISM og sikkerhetsstyringssystem. Dette er et skybasert system som skal brukes av alle ansatte.

Likestillingssituasjonen

Selskapet jobber for at alle ansatte skal ha lik verdi, muligheter og rettigheter. I 2023 har selskapet hatt to kvinnelig ansatte i fast stilling. I tillegg har det vært kvinnelige vikarer i enkelte stillinger. Likestillingssituasjonen i selskapet og styret er ikke balansert, men vurderes dog som akseptabel sett i forhold til den bransjen selskapet har virksomhet i.

Hermes AS deltar på utdanningsrelaterte messer og aktiviteter, som Ungt entreprenørskap, innovasjonscamp og flere skolebesøk. Ved aktivt å presentere fiskerienes mange ulike jobbmuligheter på disse arenaene, håper vi å kunne bidra til at også kvinner fatter interesse for og rekrutteres til næringen.

Det er ikke iverksatt ytterligere likestillingstiltak.

Ytre miljø

Det har ikke vært forurensning av det ytre miljø utover normale avgassutslipp fra ombordværende maskineri. Selskapet er, i tråd med sitt mål om en bærekraftig utvikling av fiskeriene, inne i en kontinuerlig prosess der det jobbes med energibesparelse, NOX– og CO2-reduksjon. Anskaffelse av nytt fartøy med lavere energibruk og reduserte utslipp har bidratt i positiv retning. Båten er utstyrt med moderne teknologi i alle ledd. I tillegg gjøres det oppfølging og videreutvikling av interne prosesser og rutiner, også gjennom samarbeid med leverandører av monitoreringsutstyr, motor, gir og propell.

Forsikring for styrets medlemmer og daglig leder

Det er tegnet særskilt forsikring for styrets- og daglig leders mulige ansvar overfor foretaket gjennom morselskapets styreansvarsforsikring som også dekker datterselskap. Forsikringen dekker et styre- og ledelsesansvar på kr 10 000 000.

Åpenhetsloven

Selskapet anerkjenner viktigheten av å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester. Det er gjennomført aktsomhetsvurderinger i tråd med vedtatt rutine i henhold til åpenhetsloven for Hermes Holding-konsernet. Selskapets redegjørelse av gjennomførte aktsomhetsvurderinger er publisert på selskapets hjemmeside, www.hermesas.no, innen lovens frist.

Tromsø
31. desember 2023

20. juni 2024

Jan Roger Lerbukt
Styreleder